Kerana Satu Bayan



Tersebut al kisah seorang adik dari Borneo datang menziarahi saudara lelakinya yang bekerja di Kuala Lumpur. Sepanjang sebulan berada dirumah saudaranya itu jejak juga kaki dia ke KLCC, Masjid Jamek, Cameron Highlands, Sunway Lagoon dan IPTA area KL.. Memandangkan saudaranya sibuk bekerja, tempat-tempat itu sahaja sempat untuk dijejaki.. Kasihan pula saudara lelakinya akan adiknya itu..

Ketika saudaranya bekerja, tafsir quran, fadhilat amal, buku2 ilmiah & utube lah menjadi peneman dirinya dirumah.. Seminggu sebelum kembali ke Borneo, mengambil cutilah saudaranya agar dapat membawa adiknya itu berjalan2 'makan angin' ke beberapa tempat lagi.. pada sebelah malamnya pula berjemaah lah mereka di masjid2 berhampiran (agenda tersirat).

Lalu pada saat terakhirnya di KL, saya tanyakan apa yang berat sekali untuk ditinggalkan kat KL ni?? Jawapannya Masjid Al Amin, Seksyen 17..Shah Alam..

Ada apa kat masjid tu? saya bertanya lanjut..
Kat situ ada bayan Isya'.. sebelum ini abg cuma cerita ja pasal jamaah, maulana, bayan, muzakkarah 6 sifat dan karkun.. tapi kali ini aku betul2 sudah jumpa dengan mereka.. tapi sayang semalam mereka xda pulak kat masjid. abg kata mereka ziarah tempat lain pula..

Saudaranya hanya tersenyum..
xda yang lebih berharga yang aku dapat kat sini melainkan berjumpa dengan mereka..

Saya tersenyum.. Xpa kat Borneo nanti kamu boleh jumpa juga rakan seperjuangan disana.. Nanti habis SPM kamu boleh ikut 'keluar' dengan abg..

Di dalam hati ku panjatkan kesyukuran pada Yang Maha Esa.. tanpa hidayah dan kasihnya.. kemana lah iman kita..

Semoga hidayah itu tetap bersamamu.. :)


Popular posts from this blog

6 pesanan untuk wanita

MUZAKAROH IMAN YAKIN

Hati dan Amal mu