About my Blog

Don't believe everything you see

~Istiqomah~





kenapa auntie pakai macam alarqam? suatu pertanyaan yang keluar dari bibir seorang anak kecil yang baru menginjak umur 5 tahun.. abi dan ummi saad berpandangan.. alarqam tu apa? abi mula memancing.. anak kecil itu brkata.."ermm..yang mcm dalam tv tu.. dorang pakai tutup muka... jalan2 dan bagi makan burung.." abgnya yang diam sejak tadi menambah "bukanlah,, auntie bukan alarqam..itu macam orang arab.abg ada belajar dsekolah.." kedua-dua adik beradik itu mula meluahkan pendapat masing2..

abi seraya berkata.. "auntie, bukan alarqam.. auntie pakai mcm ni sebab nak tutup aurat.. auntie kan cantik, senyuman pun manis.. selalu sangat kena puji senyuman tu..sebab tu auntie pakai.. x bagi orang lelaki tgk kecantikan dia..lagipun ini pakaian yang Rasulullah saw suka tgk"

''iyya kan..nanti kena ngurat.. adik pun sama..ramai orang kata adik comel. nanti adik pakai la kan.." adik berkata..
abg mencelah.." eee x pyhlah.. tada juga orang mau ngurat..tu untuk orang besar sj"..

perbualan itu terhenti apabila destinasi tujuan telah tiba.. kedua-dua nya memohon izin untuk turun.. 

.. ummi terus diam.. terkenangkan peristiwa .. majikannya tidak mengizinkan pemakaian purdah ditempat kerja.. semoga suatu saat nanti semua orang diberi hidayah untuk terus menyuburkan sunnah Rasulullah saw..