Teori dan Praktikal


Wujudnya teori dan praktikal dalam setiap perkara yang kita lakukan dalam kehidupan seharian sama ada dari segi akedemik, alam pekerjaan, nilai-nilai moral, kehidupan didunia dan juga kehidupan di akhirat.. Bagi saya dan sahabat-sahabat, teori untuk menjadi 'pendidik' itu telah bermula semenjak mengenali insan yang bernama ibu. Apabila melangkah ke universiti kemudian baru lah mempelajari segala persediaan untuk menjadi 'Cikgu'.

Teori dan praktikal, apa perkaitannya? Dalam Educational Psychology (Santrock, Educational Psychology, 3rd Edition) misalnya, terdapat banyak teori-teori asas yang terkenal seperti Bandura, Pieget, Vgotsky, Bronfenbrenner, Erikson dan lain-lain yang kurang terkenal.. Namun didalam kelas (Classroom Management), kesemua teori-teori seakan-akan tidak mencukupi.. lalu saya gabungkan dengan teori-teori Counseling dan beberapa yang lain.. Namun tentu saja tugas 'mendidik' itu terasa sukar. Hanya setelah beberapa minggu berlalu dalam sesi praktikal, baru lah saya benar-benar memahami bahawa apa jua subjek yang kita ajar, mesti kembali kepada basic iaitu 'agama', kerana kehidupan didunia ini tidak akan lari daripada agama iaitu Islam.

Kadang-kadang bila cakap pasal agama, students non muslim saya akan buat hal dia sendiri, bercakap bersama mereka dan pelbagai karenah tetapi kadang kala mereka juga bersikap terbuka. pernah seorang pelajar india saya, katakan "teacher, i love u" dan saya jawab semula, " i love you too, becoz of Allah" dia tanyakan kepada saya, mengapa mesti ada words yang terakhir itu teacher? (dengan nada kurang senang). lalu saya jawab, kerana yang mengurniakan kasih sayang @ ar-rahman itu adalah Allah swt..and lastly dia tersenyum dan katakan.. 'whatever'..

Kembali kepada Teori dan Praktikal..

Kini, soalan yang kerap dituju buat saya.. bagaimana alam perkahwinan? Jawapan nya pasti berbeza untuk setiap 'range' umur yang bertanya.. :) Apapun, hikmah perkahwinan itu tetap ada..
Setiap rumah tangga tu ada cabaran dan ujiannya.. bermacam-macam dugaan, lalu suami isteri mempraktikkan teori-teori yang mereka pernah baca atau belajar.. sama-sama berjuang dalam setiap ujian.. Ujian itu boleh jadi pahit + manis.. yang manis itu bagaimana? Diuji dengan perasaan terlalu sayang ( Syarha, Pemilik Cintaku setelah Allah dan Rasul).. betapa sucinya terasa jiwa kita bilamana mencintai mereka yang halal untuk dicintai..
Namun ujian itu boleh secara drastik bertukar menjadi pahit.. bagaimana? solusi?

Dalam sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk diatas pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan dihati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah sehinggalah Baginda mendengar jawaban salam daripada isterinya. Disaat itu syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu.
Banyak lagi cara penyelasaian masalah rumahtangga berdasarkan riwayat hidup Rasulullah yang harus kita jadikan teladan.

Secara keseluruhannya, teori dan praktikal itu sangat berkait. Dengannya ada praktikal, mudahlah memahami teori.. benarkah begitu? inilah yang menjadi agenda thesis saya.. para pembaca yang dirahmati Allah sekalian (jika ada yang sudi membaca) doakan saya dan sahabat-sahabat yang lain dapat menyiapkan Academic Exercise pada tempoh yang ditetapkan.
InsyaAllah, jumpa lagi.





Popular posts from this blog

6 pesanan untuk wanita

MUZAKAROH IMAN YAKIN

Hati dan Amal mu