About my Blog

Don't believe everything you see

Adik, Kakak dan Tabligh

Adik:

Mengapa kebanyakan orang tidak suka pada Tabligh? Mereka juga mengatakan Tabligh itu serong dan bermacam-macam tomahan lagi..


Kakak:

‘Mereka’ itu siapa? Pasti ‘mereka’ itu orang yang cetek ilmunya atau hatinya penuh takbur.. cuba adik tanya ‘mereka’, apa usaha yang ‘mereka’ telah/sedang/ akan buat untuk menegakkan daulah atau menyebarkan islam? tanyakan juga kepada mereka apa khabar ‘iman’ mereka? Hingga sanggupnya mereka mencaci orang bergerak atas jalan Allah.. kita sebagai Muslim harus saling tolong menolong, bukan caci mencaci.. Kita harus faham siapa sebenarnya musuh kita.. adakah patut orang yang bergerak di atas jalan Allah dijadikan musuh?


Adik:

‘Mereka’ juga bilang Tabligh itu menolak politik.. bolehkah begitu kakak?


Kakak:

Adik, dakwah itu bermacam strategi. Bergantung kepada kelompok kumpulan itu bagaimana mereka berusaha menyebarkan Islam itu. Kakak ini bukan lulusan sarjana agama bukan juga sarjana syariah, jesteru kalau ada jawaban yang kurang memuaskan kakak mohon maaf ya.. nanti kita boleh rujuk kepada orang yang lebih faham tentang ini. Namun pada pendapat kakak (setelah mendengar penjelasan tentang Tabligh) mereka bukannya menolak politik. Bukan begitu dik.. tapi apa yang lebih penting adalah menyuntik iman dalam diri individu. Sepertimana juga Nabi s.a.w, membentuk iman para sahabat dengan keimanan yang benar benar kukuh kepada Allah SWT. Juga keimanan kepada Islam. Lantas bilamana mereka telah beriman, mereka faham dan menerima segala hukum-hukum, undang-undang dengan hati yang penuh keimanan. Pernah ada seorang sahabat sanggup dihukum didunia kerna sangat takutkan azab diakhirat. Dengan ada keimanan kepada Islam, secara otomatis sistem Islam itu akan terbentuk. Cuba lihat dalam sebuah keluarga.. jika ahli ahli rumah itu memahami Islam yang sebenarnya, maka akan terbentuk institusi keluarga yang Islami. Gitu sebenarnya..

Kakak selalu baca di blog-blog yang mereka mengatakan Tabligh itu menolak politik.. namun mereka hanya menulis tanpa mengkaji.. sepertimana jika kita membuat penyelidikan dalam 1000 populasi tetapi kita hanya mengambil 50 sampel, lalu kita membuat kesimpulan berdasarkan 50 sampel yang kita ambil. Itu menjadikan kajian kita kurang ‘valid’..


Adik:

Jadi, mengapa Tabligh itu berpegang kepada Buku Fadilat Amal semata-mata?


Kakak:

Adik pernah baca Buku Fadhilat amal itu? ‘Mereka’ itu juga telah baca belum?


Adik:

Abang adik setiap hari membacakannya pada kami. Tapi kawan-kawan adik tidak pernah membacanya..


Kakak:

Sebab itu kakak tanyakan itu. Patutkah kita, komen tentang sesuatu masakan sedangkan kita belum pernah rasa masakan itu? Patutkah kita katakan seseorang itu sangat lemah penampilannya sedangkan kita belum duduk dan tinggal bersamanya?


Adik:

Tidak patut begitu kak. Jadi penjelasannya?


Kakak:

Jadi, Buku Fadhilat amal itu hanya sekadar buku yang menghimpunkan segala hadis- hadis, yang telah dihuraikan oleh penulisnya Maulana Zakariyya rahmahtullahi alaihi, dikarang dengan memudahkan penerangannya, agar orang yang biasa-biasa juga faham maksud hadis- hadis yang terkandung di dalamnya.. bukan bererti orang-orang Tabligh itu berpegang kepada buku Fadhilat Amal semata-mata.

Adik, Penulisnya adalah Maulana Zakariyya itu, seorang ulama yang tersohor.. hanya 'orang-orang' yang tidak kenal akan beliau sahaja yang suka suka hati nak kata beliau.. kalau orang yang kenal beliau, tidak berani mengatakan itu dan ini, kerna beliau seorang yang tinggi ilmunya..

Walau kita punya sarjana ugama, jangan sembarang mengata ulama'.. kerna ilmu kita itu belum tentu cukup jika dibanding dengan mereka..


Adik:
terima kasih kakak.
Jadi jika ada orang mengata tentang Tabligh lagi dihadapan saya, lalu apa yang saya lakukan?


Kakak:
Gampang kok.. Tanyakan sahaja kepada mereka 'apa yang kalian telah lakukan untuk menyebarkan Islam'?


** Sama-sama tanya pada diri, apa yang telah kita lakukan untuk menyebarkan Islam?**

4 comments:

لئيبة said...

salam perjuangan...syabas!!! penjelasan yang cukup bernas.. ;)

sorang kwn sy pnh gak kte..yg tabligh ni x btol..tinggalkan ank bini, n x spatutnya ada tabligh pon.. ni yg dia kte la.die kte org kat kpg die camtu..huhu pastu sy bantah abis-abisan.sbb pew, ayh sy pon tabligh gak.sy kte la.. sy ni ade cam anak terabai ker?..pastu trdiam plak die...;)

bgi sy kan, sume tu brgantung pd cara mereka berdakwah.keluarga pun ptt dipelihara. berjuang..berjuang gak tp family x bley d abaikan...

Inspirasi Iman Kurniaan Ilahi said...

walaikumsalam.. enti benar..
tentera pun tinggalkan anak bini untuk bertugas mempertahankan negara. maka, Tabligh itu keluar pd jalan Allah lagi.. Bilamana seorang lelaki keluar pada jalan Allah, inshaAllah, keluarga mereka dibwh jagaan Allah swt.. ada juga kata isteri dan anak yg ditinggalkan akan terabai dan x ditarbiyah.. jesteru, harus yakin, yg memberi tarbiyah itu bukan manusia, tetapi tarbiyah itu kurniaan Allah..

wallahualam

Anonymous said...

dulu, abg sy dan kengkwan dia 'penganggur terhormat kg'.. asyik lepak ngan gitar je,, mase org Tabligh masuk kg dorg ajk abg n gang dia ni p masjid.. sejak hr tu bemula lah 1 khdupan bru tuk dia dan kwan2,, sy pun memg suka ar perubahn tu.. alhamdulillah,, Allah bg hidayah dan rezeki..sekrg dpt keje baik...

Dimas Utomo said...


Aslamu alaikum wr wb..
Bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis
dan berbagi kepada teman2 melalui room ini,
sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga
dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki,
namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang,
hingga suatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yang saya punya,
akhirnya saya menanggung hutang ke pelanggan-pelanggan saya totalnya 400juta dan di bank totalnya 550 juta ,
saya sudah stress dan hampir bunuh diri anak saya 4 orang masih sekolah di SMP / SMA dan juga anak sementara kuliah,tapi ISTRI saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anak-anaknya
tapi selama satu minggu saya berpikir saya membuka INTERNET UNTUK mencari BANTUAN akhirnya saya dapat

WEBSITE AKY BROMO DI http://www.ilmu-pesugihan.com/

dan melihat langsung hasilnya, `
saya akhirnya bergabung dan menghubungi AKY BROMO di No. 0852-8895-8758
Semua petunjuk AKY BROMO saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim,
Alhamdulilah Demi AllAH SWT. dan anak saya,
akhirnya 4 M yang saya minta benar benar ada di tangan saya,
semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha,
kini saya kembali sukses terimaksih AKY BROMO saya tidak akan melupakan jasa AKI.
JIKA TEMAN TEMAN BERMINAT, YAKIN DAN PERCAYA INSYA ALLAH,
SAYA SUDAH BUKTIKAN DEMI ALLAH ditengah tagihan hutang yang menumpuk,
demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue,
ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman
dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya.
dulu katanya dia juga seperti saya setelah bergabung dengan Ki BROMO hidupnya kembali sukses,
awalnya saya ragu dan tidak percaya jika mau seperti saya SILAHKAN HUB AKy BROMO
DI NO _ _ _ 0852-8895-8758 _ _ _


(((((((((((((((DANA GHAIB)))))))))))))))))

Pesugihan Instant 4 MILYAR
Mulai bulan ini (JULI 2016) Kami dari padepokan mengadakan program pesugihan Instant tanpa tumbal,
serta tanpa resiko. Program ini kami khususkan bagi para pasien yang membutuhan modal usaha yang cukup besar,
Hutang yang menumpuk (diatas 1 Milyar), Adapun ketentuan mengikuti program ini adalah sebagai berikut :
Mempunyai Hutang diatas 1 Milyar
Ingin membuka usaha dengan Modal diatas 1 Milyar
dll.

#Syarat :

-Usia Minimal 19 Tahun
-Berani Ritual (apabila tidak berani, maka bisa diwakilkan kami dan tim)
-Belum pernah melakukan perjanjian pesugihan ditempat lain
-Suci lahir dan batin (wanita tidak boleh mengikuti program ini pada saat datang bulan)
-Harus memiliki Kamar Kosong di rumah anda

#Proses :

Proses ritual selama 2 hari 2 malam di dalam gua gunung bromo
Harus siap mental lahir dan batin
Sanggup Puasa 1 hari 1 malam ( ngebleng)
Pada malam hari tidak boleh tidur.

#Biaya ritual Sebesar 10 Juta dengan rincian sebagai berikut :

Pengganti tumbal Kambing kendit : 5jt
Ayam cemani : 2jt
Minyak Songolangit : 2jt
bunga, candu, kemenyan, nasi tumpeng, kain kafan dll Sebesar : 1jt

#Prosedur Daftar Ritual ini :

Kirim Foto anda
Kirim Data sesuai KTP
Format : Nama, Alamat, Umur, Nama ibu Kandung, Weton (Hari Lahir), PESUGIHAN 4 MILYAR
Kirim ke nomor ini AKY BROMO: ((((( 0852-8895-8758 )))))
SMS Anda akan Kami balas secepatnya
Maaf Program ini TERBATAS hanya untuk beberapa Orang saja..?

ANDA PENGEN CEPAT KAYA MELALUI JALAN PESUGIHAN TUYUL DAN

ANDA JUGA BISA MENANGKAN MELALUI ANGKA-ANGKA TOGEL 2D 3D 4D 5D 6D.

INGAT...!!! JANGAN SIA-SIAKAN KESEMPATAN YANG ADA,,, SEBAB KESEMPATAN TIDAK MUNGKIN DATANG KE 2 KALINYA...........


>>>>>>>>KISAH NYATA DARI SAYA<<<<<<<<

Post a Comment