Keindahan ciptaanNYA

Arora

Cantikkan gambar-gambar diatas? Subhanallah, Maha Suci Allah yang Maha Mencipta segala sesuatu.

Kejadian diatas dinamakan Arora. tahukah anda apakah arora itu? Arora adalah satu fenomena atmosferik yang muncul berkilau seperti panji-panji atau jejalur cahaya. Ia hanya dapat dilihat dalam langit malam dalam kawasan-kawasan kutub utara atau kutub selatan dan ia tidak selalu berlaku. Saintis menyifatkan kejadian arora adalah disebabkan oleh zarah-zarah bercas daripada matahari memasuki medan magnet bumi dan merangsang molekul-molekul dalam atmosfera.

zarah-zarah bertenaga yang mencetuskan Arora datangkan dr geospace persekitaran, magnetosfera. Zarah-zarah bertenaga ini kebanyakannya ialah elektron, tetapi proton turut mencetuskan arora.

Terdapat dua jenis aurora iaitu:

Aurora Borealis (North Pole): often occurs from September to October and March to April.

Aurora Australis (South Pole): in the six months from March to September

Menurut NASA arora terjadi apabila angin suria, iaitu angin daripada matahari tertangkap oleh kemagnetan Bumi, zarah-zarah bercas terlepas daripada magnetosfera dekat utara dan selatan di mana ‘field lines’ bersilang dengan atmosfera. Perlanggaran-perlanggaran mereka dengan udara memisahkan sebahagian molekul-molekul atmosferik, lalu mencipta cahaya kutub, arora.

Theory kewujudan arora hanyalah ramalan saintis sahaja, hanya Allah yang Maha Mengetahui hikmah kejadiannya. Firman Allah didalam Al-Quran,

"Dan Dialah menciptakan langit dan bumi dengan hak( benar),Ketika Dia berkata, “Jadilah! maka terjadilah sesuatu itu'. FirmanNYA adalah benar dan milik-NYA lah segala kekuasaaan diwaktu sangkakala ditiup. Dia mengetahui yang ghaib dan yang nampak. Dan Dialah yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui"(Surah al Anaam: 73)

sumber:wiki


Popular posts from this blog

6 pesanan untuk wanita

MUZAKAROH IMAN YAKIN

Hati dan Amal mu