Ujian itu Tarbiyah


Ujian adalah Tarbiyah dari Allah, adakah kita kan sabar ataupun sebaliknya? Setiap manusia kan di uji.. peringkat ujian itu berbeda..Sama sama kita berdoa kita mampu berhadapan dengan setiap ujian Allah..

Dewasa kini, bermacam-macam jenayah dan masalah sosial berlaku... Namun wajarkah kita menuding jari kepada pihak tertentu tanpa bukti yang kukuh? Kita menyalahkan orang itu, kita menyalahkan orang ini.. itukah hikmahnya Allah menguji kita?

Pelik dan hairan, tugas siapa menjaga keselamatan masyarakat? lantas mengapa menyalahkan orang lain jika diri sendiri tidak mampu menyelesaikan masalah jenayah dikalangan masyarakat? Jalankan amanah dan tanggungjawabmu.. sebagai hamba dan juga khalifah. usah berkata kosong lalu menguris perasaan orang lain..


Setiap apa yang berlaku mengajak kita muhasabah diri.. lihat ke relung hati.. tanya iman.. setiap apa yang berlaku kita kaitkan semula dengan diri kita.. nilai semula.. namun jangan jadikan ujian Allah itu untuk kita merasa lemah , sebaliknya kita usaha perbaiki diri..

_muhasabah untuk diri sendiri jangan tunggu sampai di uji_

Popular posts from this blog

6 pesanan untuk wanita

MUZAKAROH IMAN YAKIN

Hati dan Amal mu