Cara menukar blog template

Dengan izin Allah, saya ingin berkongsi sesuatu. Moga ia bermanfaat bagi yang memerlukannya. Bagaimana caranya mengubahsuai penampilan blog agar kelihatan menarik? Disini ada beberapa cara-caranya..

1. Layari laman web yang menyediakan pelbagai template untuk blogger. Antara site yang boleh anda lawati adalah http://btemplates.com/


2. Pilih template kesukaan anda. Anda boleh memilih mengikut bilangan 'column' , style atau warna yang anda minati.

3. Download template kesukaan anda dan save pada hardisk anda.

4. Template yang telah di download hendaklah di 'extract' (win rar, win zip...). Hasilnya anda akan dapat dua fail. satu fail Xml template dan satu lagi Read me ( Note pad).



5. Setelah itu login ke blogger dashboard.. pergi ke Layout.. Edit HTML.. bagi tujuan keselamatan, download template asal terlebih dahulu. Klik pada 'download full template'.

6. Kemudian, 'browse' template baru anda dan tekan 'upload'.

7. Html bagi template baru anda akan kelihatan selepas itu..Sekiranya template asal mempunyai beberapa widget yang tidak sesuai untuk template baru, beberapa amaran akan muncul menyatakan widget itu akan di delete. Tekan 'confirm' untuk meneruskan template yang baru.


8. Untuk mengatasi masalah ini, sila copy kod html setiap widget anda dan save pada Microsft Word. Masukkan semula kod html widget anda setelah selesai 'upload' template yang baru. Pergi ke Layout.. Page elament.. add widget.. masukkan kod html..

Selamat mencuba.. Jangan takut untuk mencuba kerna kita belajar dari langkah yang pertama. Mohon maaf andai ada bahasa yang sukar untuk difahami.

Popular posts from this blog

6 pesanan untuk wanita

MUZAKAROH IMAN YAKIN

Hati dan Amal mu