Anugerah Ramadhan

02 Ramadhan


Di antara anugerah anugerah yang besar yang Allah janjikan kepada hamba Nya yang beriman adalah dengan mengerjakan amalan namanya Ibadah Puasa. Puasa itu terbahagi dua iaitu puasa Fardhu iaitu dalam Bulan Ramadhan dan Puasa-puasa sunat. maka kalau kedua nya dikerjakan tentu itulah yang sempurna.  Dalam puasa ini Anugerah dalam Ibadah Puasa yang tidak ada dalam Ibadah lain. Mafhum hadis , Puasa ini tidak ada yang menyamai nya . Walaupun sudah memperbaiki diri , sudah sedekah namun tdk dpat mentarbiyah dirinya . Maka Puasa ini lah yang akan mentarbiyah diri nya. 

Ketika Allah Ta'ala menciptakan Nafsu, dan berfirman kepadanya: "Wahai Nafsu, menghadaplah kamu!". Nafsu tidak menjawab dan sebaliknya mendiamkan diri. Kemudian Allah Ta'ala berfirman lagi: "Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Lalu nafsu berkata, "Aku adalah aku, dan Engkau adalah Engkau."

Setelah itu, Allah Ta'ala menyiksanya di dalam neraka jahim selama 100 tahun, dan kemudian mengeluarkannya. Kemudian Allah Ta'ala berfirman: "Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Lalu Nafsu berkata, "Aku adalah aku dan Engkau adalah Engkau."

Lalu Allah Ta'ala memasukkan Nafsu ke dalam neraka Juu' (neraka yang penuh dengan rasa lapar) selama 100 tahun. Setelah dikeluarkan maka Allah Ta'ala berfirman: "Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Akhirnya Nafsu mengakui dengan berkata, "Aku adalah hamba-Mu dan Engkau adalah Tuhanku."


Jesteru berpuasa dapat menundukkan Nafsu...


إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا (٣٥)


Antara intipati Bayan Kiyai Umar


Popular posts from this blog

6 pesanan untuk wanita

MUZAKAROH IMAN YAKIN

Hati dan Amal mu